piątek, 18 marca 2011

Przybory do prasowania

Krawiectwo nie istniało by bez żelazka i przyborów do prasowania, dzięki którym nasze projekty stają się pięknymi kreacjami. Bo czy ładnie wyglądała by bluzka lub płaszcz bez rozprasowanych szwów? Na pewno nie.
Przedstawię Wam znane mi przybory do prasowania, które wykorzystuję.

Deska do prasowania


Przedstawiam Wam moją deskę marki Vileda, ogólnie jestem z niej zadowolona. Komfortowa i bardzo bezpieczna deska do prasowania, posiadająca gniazdo elektryczne. W desce zamontowana jest podstawka, na której można umieścić żelazko a także wbudowane jest gniazdko elektryczne z przedłużaczem. Przedłużacz zdemontowałam, gdyż bardziej przeszkadzał niż pomagał. Deska posiada możliwość dowolnego ustawienia wysokości, zatem bez problemu można dopasować ją do wzrostu użytkownika. Posiada blokadę, która zapobiega rozłożeniu się podczas przenoszenia. Blat deski jest bardzo wytrzymały, jego maksymalny nacisk wynosi nawet 20kg. Aby zwiększyć wydajność deski wyłożyłam folię aluminiową pod blat, w ten sposób ciepło nie ucieka tylko odbija na odzież, która prasujemy. Powierzchnia do prasowania to 120cm x 38cm. Deska otrzymała Laur konsumenta w roku 2009.
Deska do rękawów - rękawnik


Rękawnik to przedmiot przydatny w każdym domu. Deska jest twarda, mocna i trwała. Jest on niewielki gabarytowo i lekki, można go łatwo przenosić i chować. Niezwykle prosty w użyciu i obsłudze. Służy do rozprasowywania zagnieceń na rękawach lub spodniach. Ja wykorzystuję rękawnik do rozprasowywania szwów w miejscach trudno dostępnych.

Rękawica do prasowania


Idealnie nadaje się do prasowania rzeczy łatwych do uszkodzenia podczas zwykłego prasowania lub takich które powinny być prasowane na wieszaku np. kołnierze żakietów lub marynarki.

Prasulce
Wśród wszystkich akcesorii do prasowania bardzo ważną rolę pełnia różnego rodzaju prasulce. Są to formy z wypukłościami lub specjalnym kształtem, który pomaga nam w formowaniu prasowanej odzieży. Prasulce dostępne są na stronie www.prometr.com.pl


Prasulce można zrobić samemu. Potrzebne do tego są: 
- drewniana deska na formę prasulca
- drewniana deseczka i klocek na podstawkę
- trociny
- spory kawałek tkaniny bawełnianej i lnianej mocno zbitej
- zszywacz tapicerski
- spryskiwacz

Sposób wykonania:
Deskę wycinamy na kształt prasulca, który zamierzamy stworzyć. Wycinamy druga deskę na podstawkę naszego prasulca, zbijamy podstawką i łączymy ją z deska wyciętą na kształt prasulca. Na desce - formie układamy trociny, spryskując je wodą aby zbiły się i nie rozsypywały. Zaczynamy przyszywać do spodu deski dwie warstwy materiału (len ma być na zewnątrz) zostawiając przestrzeń na dopchanie trocinami i otwór dzięki któremu wsadzimy trociny. Ubijamy trociny wewnątrz najmocniej jak się da. Zaszywamy otwór i odstawiamy prasulca do wyschnięcia. Możemy własnoręcznie uszyć pokrowiec na główkę prasulca.

W ten sposób mam zrobione 2 prasulce. Według mnie najistotniejsze : 
prasulec uniwersalny eliptyczny duży do rozprasowywania półokrągłych szwów oraz prasulec szwów.

Bawełniana szmatka


Bawełniane ściereczki są niezbędne przy zaprasowywaniu szwów lub prasowaniu delikatnych tkanin. Bawełnianą ściereczkę możemy zrobić z prześcieradła, które jest już wysłużone. Ja wykorzystałam również podszewkę, która sprawdza się tak samo jak bawełna. Bardzo ważne, aby przed użyciem zabezpieczyć brzegi ściereczki, by nie strzępiły się.

Spryskiwacz


Nie korzystam z pary w żelazkach, chyba ze jest to żelazko z generatorem pary. Do nawilżenia tkaniny wykorzystuję spryskiwacz, dzięki któremu sama kontroluję ilość wilgoci w danym miejscu. Nie polecam kupowania spryskiwaczy w sklepie, nie miałam do nich szczęścia, psuły się po miesiącu lub dwóch. Polecam wykorzystanie spryskiwaczy np. po płynie do mycia szyb. Mnie taki służy już od roku. Wadą jest tylko to, że po wielokrotnym myciu i płukaniu nadal wyczuwalny jest zapach płynu do mycia szyb. Idzie z tym żyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz